Rozwój niemowlaka - przekonaj się.

Pamiętam emocje które mną władnęły kiedy po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką niepewności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2 strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wtedy zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za znawców. Zadajesz pytanie położnej kiedy kąpać dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią każdego dnia, inne osoby co dwa dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i ile- to mówi, że przeróżnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżo upieczonych rodziców bardzo ważne jest mieć świadomość jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta informacja koniecznie musi być więcej dostępna.
Miej na względzie jednak, że wiedza pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i z reguły obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną zdolność. Pamiętajcie również, że wówczas gdy wasza pociecha jest wcześniakiem to trzeba dobrze wskazać prawidłowy miesiąc rozwoju.
Zdolności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-maluch jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem jaki jesteś w stanie wychwycić jest to, że głowa skręcona jest cały czas w jedną stronę, bądź jedno ucho jest bezustannie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy kiedy bobas nie obraca głowy w jedną stronę - jeżeli w chwili zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem noworodek nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być całkiem inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dostrzeżesz, że jeszcze poprawniej radzi sobie w trzymaniu głowy. rehabilitacja sanok starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, trzeba ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie .
Ręce.
-maluch przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia jest dla niego wielokrotnie odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta przedmioty tylko jedną ręką, bądź też 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
fizjoterapia sanok coraz częściej unoszone są do góry, wpierw dziecko zaczyna dotykać kolan, a później stóp. Maluch uczy się w ten sposób swojego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wtedy stymuluje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i usiłować pociągać stopy do buzi. Wskazane jest podkreślić, iż niedobór czynności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć wiele złych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Niekiedy słyszę od znajomych, że ich maluch przeprowadza określoną czynność w inny sposób aniżeli wszystkie niemowlaki - czy to coś negatywnego ? A więc trzeba się zastanowić z jakiego powodu robi to odmiennie ? Bo jeżeli maluch ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeżeli niemowle w momencie pełzania korzysta z jednej kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to wszystko na to wskazuje, iż część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. fizjoterapia sanok przypadku gdy to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu malucha - a dokładnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, iż owy ruch wystąpił. Wobec tego „prawidłowy” rozwój ruchowy dostarcza też harmonijny rozkwit mózgu noworodeka.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć ludzi, a tylko i wyłącznie w zamysle zwiększenia świadomości rodziców ! Wieczne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednak grupa dzieci, jaka szczególnie jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego wzrostu w największym stopniu ?
Badania demonstrują, że pomimo dużej ilości różnic olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet bobasy , które w wyniku różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !