Rozwój niemowlaka - polecany artykuł.

Wciąż pamiętam emocje które mną kierowały jak za pierwszym razem zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z odrobiną niepewności. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- sporo pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za specjalistów. Pytasz położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że jedni to kąpią każdego dnia, pozostali co 2 dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla młodych rodziców niesłychanie istotne jest mieć świadomość jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka nauka winna być w większym stopniu powszechna.
Pamiętaj jednak, że wiedza gatunku „typowy rozwój dziecka” definiowane są procentowo i zazwyczaj włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną umiejętność. Pamiętajcie także, iż jeśli wasz bobas jest wcześniakiem to trzeba należycie określić należyty miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-bobas staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem który jest sens zaobserwować jawi się być to, że główka skręcona jest nieustannie w jakąś stronę, czy też 1 ucho jest ciągle bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zacznie skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może okoliczność jeśli niemowle nie skręca głowy w jedną stronę - jeśli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem maluch nie skręca główki lub jakość takiego skrętu okazuje się być zupełnie inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zobaczysz, że coraz przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu głowy. Gdy starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, trzeba ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w późniejszym etapie życia jest dla niego wielokrotnie odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy wyłącznie jedną dłonią, czy też 1 ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki coraz to częściej podciągane są do góry, wpierw niemowle chce dotykać kolan, a dalej stóp. Nemowle uczy się w ten sposób swojego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak robić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim przypadku pobudza, poprawia i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować pociągać stopy do buzi. Powinno się zauważyć, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć dużo negatywnych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Czasem słyszę od znajomych, że ich bobas przeprowadza daną czynność w inny sposób niż wszystkie dzieci - czy to coś negatywnego ? Otóż wypada się zastanowić czemu robi to odmiennie ? Bo jeśli niemowle ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeżeli dziecko w czasie pełzania używa jednej nóżki, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. fizjoterapeuta sanok to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu dziecka - a szczegółowo do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że tenże gest wystąpił. Dlatego „prawidłowy” rozwój ruchowy dostarcza także poprawny rozwój mózgu dziecka.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały ażeby straszyć ludzi, a conajwyżej w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Ciągłe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, która to wyjątkowo jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju najbardziej ?
Badania pokazują, że pomimo dużej liczby rozbieżności kolosalne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet noworodki , które w rezultacie rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !