Przekieruj tutaj - rozwój niemowlaka.

Pamiętam emocje jakie mną władnęły kiedy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z niewielką ilością obaw. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z innej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- masę pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam zdawać sobie sprawę, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie zdań ludzi których uważasz za fachowców. Pytasz położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią regularnie, inni co 2 dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to mówi, że przeróżnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla młodych rodziców bardzo ważne jest mieć pojęcie jak rozwija się noworodek, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta mądrość może być w większym stopniu dostępna.
Nie zapomnij jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i z reguły zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną umiejętność. fizjoterapeuta sanok wreszcie, że gdy wasz bobas jest wcześniakiem to wskazane jest stosownie wskazać właściwy miesiąc rozwoju.
Zdolności malucha w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-maluch staje się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który to możesz uchwycić wydaje się być to, że główka skręcona jest nieustannie w jakąś stronę, ewentualnie 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, zaś po prawej stronie jest wydłużona.
-maluch zaczyna obracać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy wówczas gdy dziecko nie obraca główki w jedną stronę - jeżeli w ciągu zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem noworodek nie skręca główki lub jakość takiego skrętu jawi się być całkiem inna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zobaczysz, że jeszcze lepiej radzi sobie w trzymaniu głowy. Gdy starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie pracują prawidłowo.
Ręce.
-maluch przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się dla niego często odniesieniem. Jeśli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie przedmioty wyłącznie jedną dłonią, ewentualnie jedna ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne coraz to częściej podciągane są do góry, najpierw dziecko rozpoczyna dotykać kolan, a dalej stóp. Bobas uczy się w ten sposób swojego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. http://fizjoterapeutasanok9.jigsy.com/entries/general/B%C3%B3l-mi%C4%99dzy-%C5%82opatkami--Informacje-dodatkowe to jednak czynić na kilka sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim razie stymuluje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana do boku i usiłować pociągać stopy do buzi. Trzeba zauważyć, iż deficyt aktywności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć wiele negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich dziecko wykonuje daną czynność w inny sposób niż wszystkie noworodki - czy to coś niekorzystnego ? Otóż powinno się zastanowić z jakiej przyczyny robi to odmiennie ? Ponieważ jeśli noworodek ma zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to coś się musiało stać. Gdy bobas w momencie pełzania używa jednej kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nodze nie ma poprawnego napięcia. W wypadku gdy to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to szkodliwe następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
Podczas każdego ruchu kończyną górną, czy nóżką do mózgu bobasa - a dokładnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że ten ruch wystąpił. Tym samym „prawidłowy” rozwój ruchowy daje też harmonijny rozwój mózgu niemowlaka.
Kto powinien być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć świeżo upieczonych rodziców, a tylko w zamysle powiększenia świadomości rodziców ! Nieustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, jaka szczególnie jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego wzrostu najbardziej ?
Badania pokazują, że pomimo dużej liczby rozbieżności ogromne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w wyniku rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !