Rozwój niemowlaka - przeczytaj.

Przypominam sobie emocje które mną targały jak za pierwszym razem zostałem ojcem- ekscytacja poplątana z nutką wątpliwości. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wtedy zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest właściwie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za znawców. Pytasz położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona oznajmia, że jedni to kąpią każdego dnia, inni co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Jestem zdania, iż dla młodych rodziców bardzo ważne jest mieć pojęcie jak rozwija się bobas, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka mądrość winna być w większym stopniu dostępna.
Nie zapomnij jednak, że wiedza pokroju „typowy rozwój dziecka” definiowane są statystycznie i z reguły włączają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną zdolność. Pamiętajcie również, że jeśli wasz bobas jest wcześniakiem to wskazane jest trafnie określić odpowiedni miesiąc rozwoju.
Zdolności małego w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-bobas jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem który to możesz uchwycić wydaje się być to, że głowa skręcona jest cały czas w jedną stronę, czy też jedno ucho jest cały czas bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-dziecko zaczyna skręcać główkę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja jeżeli dziecko nie skręca główki w jedną stronę - gdy w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem dziecko nie skręca główki lub jakość owego skrętu jest zupełnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że coraz poprawniej radzi sobie w trzymaniu głowy. Jeżeli starsze dziecko nie potrafi stabilnie utrzymać główki, należy ją podtrzymywać, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-bobas poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która w późniejszym etapie życia wydaje się być dla niego nieustannie odniesieniem. Jeśli zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie rzeczy tylko jedną ręką, czy też 1 ręka posiada wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi jeszcze częściej unoszone są do góry, na wstępie dziecko rozpoczyna dotykać kolan, a w przyszłości stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas aktywizuje, rozwija i trenuje mięśnie brzucha. Jeżeli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i usiłować pociągać stopy do buzi. Warto odnotować, iż brak czynności mięśnie brzucha w dalszym okresie może mieć wiele złych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko wykonuje to w inny sposób- i co z tego ?
Nieraz słyszę od znajomych, że ich dziecko wykonuje określoną czynność inaczej niżeli wszystkie noworodki - czy to coś negatywnego ? http://b3.zcubes.com/v.aspx?mid=2445163 więc musimy się zastanowić po co robi to innym sposobem ? Bowiem jeśli dziecko ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z pewnego względu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Jeżeli bobas w czasie pełzania używa 1 kończyny dolnej, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nodze nie ma prawidłowego napięcia. fizjoterapia sanok to nie jest wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to groźne następstwa.
fizjoterapia sanok dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
Podczas każdego ruchu rączką, czy kończyną dolną do mózgu malucha - a dokładnie do kory ruchowej- biegnie sygnał, że tenże ruch nastąpił. Więc „prawidłowy” rozwój ruchowy uzupełnia także poprawny progres mózgu noworodeka.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały by straszyć ludzi, a conajwyżej w zamiarze zwiększenia świadomości rodziców ! Bezustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednakże grupa dzieci, która to szczególnie jest narażona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego rozwoju najwięcej ?
Badania ujawniają, że mimo dużej ilości różnic potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet bobasy , które w rezultacie rozlicznych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeżeli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !